Lite hjälp tack!

Mindie har slutat med blöja på dagarna, det har hänt olyckor men inte oftare än någon gång i veckan och det tycker inte jag är särskilt mycket när hon bara är 2 år.
Meeeen när hon började på dagis så har vi liksom fått gå flera steg tillbaka.. Alltså jag skyller inte på dagis att dom ska stå och höka över mitt barn hela dagarna men jag undrar hur jag ska göra. Jag vill verkligen inte börja sätta på henne blöja nu bara för att hon glömmer av sig och kan kissa på sig flera gånger per dag när hon var i stortsett helt torr. Och det är ju självklart att det är lättare för henne att kissa på sig på dagis när det är massor med barn och leksaker att tänka på.
Men jag tror ändå att ju fler gånger hon kissar på sig på dagis så tillslut känner hon att detta var inte roligt, jag springer på pottan i stället. Eller?
Och när hon kissat på sig där så sätter dom ju på henne en blöja. Jag hade kanske gjort samma sak om jag jobbade på en förskola men tyvärr så blir det inte lättare att få henne blöjfri.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra.
Jag hade verkligen velat ha henne blöjfri innan bebis kommer och eftersom vi varit några få steg i från mål så känns det nu som vi inte har gjort mer än att starta.
Hur hade du gjort??

Kommentarer
Postat av: Sandra - mamma till Molly

Det du beskriver nu har jag upplevt många gånger som fröken på småbarnsavdelning. Oftast är det som du tror att i det här fallet Mindie inte känner att hon är kissnödig när hon är mitt i leken. Det hände ju även äldre barn och tar tid att lära sig i dessa situationer eftersom de har lite annat att tänka på. Det jag inte kan förstå är hur frökarna på Mindies förskolan kan sätta på henne en blöja efter det att hon redan kissat på sig? Kan förstå om de ska gå ut nu när det är kallt om de sätter på blöja eftersom det inte är lika lätt att se om någon kissat på sig med täckbyxor och vissa barn säger ju inte till om de råkat kissa på sig.



Jag tycker ni ska fortsätta som ni gjort, det kan ta ett tag men till slut inser nog Mindie att hon måste gå på pottan/toaletten på förskolan också. De gäller bara att hon hinner känna efter och det kan ta ett tag. Tycker Mindie är grymt duktig som redan är rätt så blöjfri. Har en vän som precis fått sin 3½ åring blöjfri och där var det samma problem att han kunde kissa på sig mitt under leken. Snart börjar han förskolan igen efter sommarlovet så då kanske de får "börja om på nytt" eftersom det blir nya rutiner på en förskola om man jämför med hemma.



Hoppas hon snart känner att hon är kissnödig så slipper du tvätta så mycket! ;)

Postat av: Jennifer

Jag tycker inte att det är du som förälder som ska ta upp det med fröknarna, de borde förstå konsekvenserna och framför allt måste de sträva emot att få barnen torra, vilket är skönare för dem. Det är som du säger, att de blir olyckor, men de lär ju sig allt eftersom. Novalie gör sina olyckor hemma, blir aldrig mer på dagis och tjatade nästan på oss att vi skulle ta hem blöjorna. På dom bara Lina! :D

2011-09-05 @ 15:32:29
URL: http://familjenjanssonostby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback