Funderar

Jag tycker absolut att man ska få välja själv, inget emot det alls, meeeen jag förstår inte vad det är som gör att Moderaterna vinner så många röster?
- Ska vi elt enkelt strunta i de som är sjuka? Strunta i att dom tvingas jobba fast dom är sjuka? Men om vi blir sjuka själva då?
- Eller om du blir arbetslös och ska få a-kassa, då är taket lite dryg 18000 kronor i månaden? Men dom som har en villa belånad på mer än en miljon då? Hur tusan ska dom kunna betala alla sina räkningar? (jag anser ofta att det gäller att prioritera, men har man inga pengar så kan man ju inte prioritera mycket)
- Vad händer om 30 år då när Alliansen regerat och sänkt skatterna, ska allt vara privatägt då? För hur ska annars skolor, sjukvård, poliser m.m. kunna få betalt om vi inte längre betalar skatt?
- Jag har fast jobb, jag är med i facket (det är dyrt men hellre det än att inte ha någon säkerhet). Moderaterna vill inte ha några fack, dom vill att man ska kunna anställa och sparka vem som helst när som helst. Föratt få in fler unga att jobba, men de äldre då? Som jobbat där hela sitt liv, kan arbetet utan och innan? Har inte det något värde? Nej det kanske är bättre att få inte lite unga för dom behöver ju inte ha lika hög lön.
- Alliansen vill att de rika ska få mer medans de Röd-Gröna vill satsa på låginkomsttagare, ensamstående mammor och pappor, pensionärer. Alltså dom som inte har så mycket pengar!

Jag vet att de Röd-Gröna kommer att höja skatterna om de vinner valet, men vad går skattepengarna till?
Skolan, sjukvården, vägarna, poliser, brandmän, barnomsorg. Vad vore du utan detta?
Ska vi inte ha bra skolor med utbildade lärare?
Ska inte de som gör ett bra jobb i sjukvården få bra betalt för det de gör?
Ska vi inte få åka på fina vägar, järnvägar osv?
Eftersom jag nu har barn så tycker ju jag att barnomsorgen är en viktig punkt! De Rödgröna vill; - Minska på barngrupperna på förskolorna  - Anställa fler förskolelärare  - Göra det lättare för ensamstående föräldrar att kunna ha sina barn på förskolan under den tiden man jobbar, många jobbar ju obekväma arbetstider. Det är inte lätt att få ett 7-16 jobb i dag. Är du förälder så får du gå ner på 75%, det kanske underlättar med dagistiderna, men hur ska du ha råd med det om du är ensamstående med låglön?

Jag har redan röstat och jag hoppas på en RödGrön regering! Men det är självklart upptill person till person. Jag skulle nog kunna skriva mycket mycket meeeer! Har du i alla fall ingen aning vad du ska rösta på så rösta i alla fall blankt. Du har rösträtt och rösträtt för kvinnor kämpade vi länge om så ägna 5 minuter till att slänga i 3 blanka lappar i ett varsitt kuvert. Men för att ni ens ska orka läsa så räcker nog detta, dessutom ska vi få besök i morgon bitti och någorlunda utvilad vill jag vara =) God natt på er!

Kommentarer
Postat av: Sandra - mamma till Molly

Jag håller med dig i varenda ord du skriver!

När jag varit mammaledig ska jag återgå till mina studier, tanken är att jag ska bli en utbildad förskollärare och eftersom det är mitt framtida yrke vill jag inte ha för stora barngrupper osv. Man måste tänka långsiktigt. Visst det kanske är bra NU men om 2 år då?

Tänk i vissa länder dör kvinnor för att de inte får rösta. Här i Sverige är det många som tar för givet och inte går och röstar för att de inte orkar eller bryr sig. Jag tänker så att har man INTE röstar har man inte rätt till att klaga senare heller!

Nu håller vi på RödGröna på söndag!!

Postat av: Sandra - mamma till Molly

Föresten... OM du har tid, läs det här blogginlägget om en kvinna som arbetat i 30 år aldrig varit ifrån jobbet mer än mammaledigheten. Har nu blivit allvarligt sjuk och blir av med stöd från försäkringskassan, alltså utföräkrad. vill ta soc.bidrag men får inte eftersom hon borde kunna låna av någon släkting. Hon har 4 månder på sig att flytta från sin lägenhet mitt i sthlm. Läser man det här inlägget vet man att man gjort rätt val om man vill att rödgröna ska vinna!

2010-09-17 @ 01:16:14
URL: http://surrovich.blogg.se/
Postat av: nattis

dessutom så drabbar ju inte skattehöjningarna oss utan 1% av sveriges befolkning, vilken är den procenten som är mest förmögen. jag hoppas också verkligen på en rödgrön regering och en kvinnlig statsminister!

2010-09-17 @ 08:26:23
URL: http://nnattisss.blogspot.com/
Postat av: nattis

just det ja, angående Liam. jag hoppas att han slutar att äta på nätterna snart. Det var jättelängesedan han gjorde det men nu, hux flux, ska det vara välling hela tiden. Tillväxtperiod? Tänder? I don't know, men inatt har han ätit välling TVÅ gånger. Känns som bebistiden :p

2010-09-17 @ 08:27:38
URL: http://nnattisss.blogspot.com/
Postat av: Sandra med Lovis

Så bra LINA!!! Jag håller helt och hållet med!

2010-09-17 @ 09:58:39
URL: http://viiii.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag är helt enig med dig Lina, och jag har också röstat rött, känns som det enda rätta för mig och mina nära och kära! Jag menar, vem vill inte att alla barn i förskolan ska bli sedda? Precis som det står i styrdokumenten. Bara en sån sak..

2010-09-17 @ 10:30:10
URL: http://soderlundmalin.blogg.se/
Postat av: Patricia

Vad bra du skriver!



Dem som är rika vinner inte lika mycket som dem fattiga förlorar på sänkta skatter.



Även om jag vore egen företagare eller miljonär på mitt jobb så skulle jag ändå rösta rött.



Men tror dessvärre att det blir en blå seger igen, det finns alldeles för många förstagångsväljare och unga som inte alls tänker sig för även denna gång.

2010-09-17 @ 15:24:38
URL: http://ubas.blogg.se/
Postat av: Linda&Julius

Tack för att du skrev detta, nu vet jag vad jag ska rösta på :) Har inte haft så stor koll innan och inte haft tid att läsa på heller...



Bra Lina!

2010-09-17 @ 20:12:54
URL: http://ljdrottesjo.blogg.se/
Postat av: Sara

go lina! Moderaterna ar ackliga.

2010-09-18 @ 20:44:04
URL: http://frankenstina.blogg.se/
Postat av: C

Det var ett jävla tjat om pensionärerna. Ganska många av dem som är miljonärer och konstigt att prata om alla pensionärer som en hel grupp.. Någon kunde ju tänka lite på oss "fattiga studenter" lite.

2010-09-18 @ 22:17:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback